0
(0)

تاریخچه و پیدایش کاتالوگ

کاتالوگ یعنی کالانما، کارنما، یعنی دفتر راهنمای کالاها و فعالیت ها و مشاغل مختلف.
کاتالوگ یعنی فهرست و صورت کالاها یا خدمات.
کاتالوگ یعنی اطلاعات ارائه شده جزئی و ریزتر و حاوی شرح مختصات و ظرایف کالاها و یا خدمات مورد نظر.
کاتالوگ فهرست و سندیست از اقلامی که قرار است به فروش برسند، خدمات و یا دوره های آموزشی که قرار است که به افراد معرفی گردند به همراه توضیحات و قیمت آن ها به صورت یک سند چاپی و یا سند الکترونیکی بر روی اینترنت، سی دی، دی وی دی و … انتشار می یابند. کاتالوگ شامل فهرست شماره گذاری شده ای از اسامی، دوره ها، وسایل و … می باشد.

کاتالوگ در واقع راهنمای کالا و کالانامه محسوب می شود و حاوی فهرست کالاهای تولیدی توسط یک موسسه و کارخانه است و می تواند حاوی معرفی مشاغل و موسسه های خدماتی، اجتماعی و فرهنگی نیز باشد.
در یک کاتالوگ نام هر کالا، مدل، شماره یا شکل و تصویر مشخصات فنی و توضیحات ضروری آن کالا یا خدمات درج میگردد تا به خریدار در انتخاب بهتر کمک کند.
بعضی کاتالوگها برای سفارش خرید در دسترس مردم قرار داده می شوند تا اجناس مورد نیاز خود را مطابق لیست کاتالوگ از فروشگاههای مورد نظر درخواست کنند.

طراحی کاتالوگ نوعی از تبلیغات در عرصه تولید، تجارت و خدمات می باشد که می تواند در برقرار کردن ارتباط مستقیم و چگونگی انتقال مفاهیم و تبادل اطلاعات به مخاطب، نقش به سزایی داشته باشد.

هدف از تهیه ی کاتالوگ تنها فروش محصولات و یا گرفتن درخواست به منظور ارائه خدمات است بنابراین، اطلاعات باید در چند خط به طور ساده آورده شوند تا توضیحات مختصر و مفیدی درباره ی محصول عرضه شده و یا خدمات ارائه شده به مخاطب داده شود. تعداد صفحات کاتالوگ معمولا ۸ صفحه یا بیشتر می باشد.

در کاتالوگ ها اغلب از تصاویر زیبا و مناسب به منظور معرفی بهتر استفاده می شود چرا که در کاتالوگ جذب مشتری و بازاریابی و توجه به جنبه ی تجاری محصول هدف اصلی محسوب می شود. نخستین کاتالوگ در “سال ۱۴۹۸ در شهر ونیز”، واقع در “ایتالیا” تهیه و منتشر شد. این کاتالوگ دست نویس بوده و شامل فهرستی از کتاب های در دسترس برای فروش در “نمایشگاه شهر” می باشد.

از خلق و طراحی کاتالوگ درجهان تبلیغات مدت زیادی نمی گذرد در اواسط قرن بیستم انسان صنعتی با جامعه سرمایه داری آن زمان، لحظه ای توانست از طراحی کاتالوگ و طراحی بروشور تبلیغاتی به عنوان یک وسیله تبلیغاتی استفاده کند که دیگر ابزارها و فکرهای گذشته چون اطلاعیه ها و تراکت های تک رنگ و معرفی های حضوری و لفظی جوابگوی نیاز تولید کنندگان نبودند.

در قرن “۲۰ میلادی” کاتالوگ ها به همراه بروشور ها یکی از پر اهمیت ترین محصولات چاپی محسوب می شدند که به ناچار برای به وجود آوردن انگیزه، رقابت و معرفی بازار تولید و محصولات عرضه شده به بازار، اقدام به خلق شیوه نوینی از پدیده های گرافیک کردند تا مخاطبان بتوانند در فرصت مناسب و با شرح و تصاویری که در این وسیله تبلیغاتی درج شده بود با تولیدات و خدمات عرضه شده آن مرکز آشنا شوند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچنین پی بردن صاحبان کار و سرمایه به اهمیت فراوان تبلیغات در موفقیت کسب و کارها استفاده از کاتالوگ ها چه به صورت چاپی و چه به صورت دیجیتالی همچنان مورد توجه قرار دارد. به وجود آمدن تنوع در تولیدات برای جامعه مصرفی و شکوفایی صنعت نو پای بعد از جنگ جهانی دوم، عرصه تبلیغات را چنان تحت تاثیر قرار داد که دیگر محصول تولید شده بدون تبلیغات وسیع، جایی در بازار آن زمان نداشت. به ناچار رفته رفته برای هدایت افکار وسیع جامعه باید چاره ای اندیشید تا با روش جدیدتری بتوان بازار موجود را از دست رقبا ربود و این امر مهم نیاز به نو آوری در عرصه گرافیک را باعث شد.

طراحی کاتالوگ و ساخت آن وسیله خوبی بود تا مخاطبان بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت آشنایی بیشتر با محصولات تولید شده در وقت و زمان کمتری باشند. شناخت تولید چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی، معرفی شاخه های مختلف تولید، معرفی ساختار و مشخصات فنی از طریق متن نوشتاری، ارتباط تصویری مخاطب با محصولات و یا خدمات ارائه شده و… همه و همه از عملکردهای سنجیده کاتالوگ بود.

در اوایل تنظیم ، خلق و طراحی کاتالوگ شکل آن به صورت یک برگه پشت و رو بود که بیشتر به تراکت شبیه بود ولی روی جلد آن حال و هوای پوستر داشت. در اوایل سال های “1970 میلادی” ابعاد آن به صورت استاندارد 30×21 در کشور فرانسه تعریف شد.

طبق این تعریف طراحی کاتالوگ ها معمولاً از دو برگ بیشتر هستند و علاوه بر بیان تصویری از متون نوشتاری جهت معرفی و جذب و هدایت مخاطبین استفاده می شود. مهمترین دلیل برای استفاده از کاتالوگ همانا قادر ساختن افراد جامعه برای شناخت تولیدات و خدمات “بدون نیاز به واسطه” و رویت محصولات و مطالعه آن در «فرصت مناسب» به جهت قابل “حمل و نقل” بودن و همچنین جایگزینی مناسب برای پوستر و دیگر موارد تبلیغاتی است.

catalog Mockup new2
abangan folad

طراحی کاتالوگها غالباً به دو صورت معرفی می‌شوند
1. یا وسیله ای برای معرفی یک محصول یا خدمت از چندین محصول یا خدمات عرضه شده می باشند. (تک محصولی)
2. یا وظیفه معرفی چندین محصول یا خدمات جدید با عملکردهای مختلف را بر عهده دارد. (چند محصولی)

آنچه باید در طراحی کاتالوگ خوب در نظر داشت

خلاصه ای از معرفی نام و عملکرد کارخانه تولیدی و شناساندن فعالیت ها در شروع مباحث کاتالوگ.
معرفی امتیازات و رتبه های تولید (استاندارد – ایزوهای موجود) و…
3. معرفی هر چه بیشتر در خصوص جدیدترین و بهترین ساخته ها و خدمات.
4. ارائه اطلاعات و راهنمایی صحیح مخاطبان با استفاده از درج مشخصات فنی، خدمات ارایه شده، قابلیت های خاص و وجه تمایز آن نسبت به تولیدات متشابه، چه در تولیدات گذشته کارخانه و یا آنچه در بازار فعلی موجود می با شد.
5. وجود تصاویر و متون نوشتاری در کاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می کند و اوست که با دیدن و خواندن موارد فوق به زمان انتخاب و تصمیم خود سرعت می بخشد.
6. کاتالوگ دید مقایسه ای به وجود می آورد. بدین صورت که مخاطب و یا مخاطبین از بین چند محصول معرفی شده به جهت مدل، کیفیت، کاربری، استحکام و از همه مهم تر هزینه برنامه ریزی شده جهت خرید و غیره، بتواند یکی را که با شرایط او سازگار است انتخاب و خریداری کند
7. با درج آدرس، تلفن و آدرس اینترنتی، بتواند شناخت بیشتر را برای مخاطب فراهم کند.

از ویژگی‌های طراحی کاتالوگ می توان به موارد زیر اشاره کرد

1. قابل حمل بودن و مطالعه آن در زمان فراغت.
2. خلاصه گویی و پرهیز از هر نوع افراط در توضیح بیش از اندازه موارد درج شده در کاتالوگ.
3. ارتباط برقرار کردن بدون واسطه با مخاطب.
4. ترکیب تصویر با متن در جهت شناخت بیشتر مخاطب.
5. با توجه به فرصت مناسب مخاطب جهت مطالعه کاتالوگ، انتخاب دقیق و سنجیده را برای مخاطب مهیا می کند.
6. طراحی کاتالوگ ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوستر و تراکت فراتر و سنجیده تر عمل می کند.

 

هدف از طراحی کاتالوگ

– دادن آگاهی های لازم و ضروری به مخاطب، که ضمن معرفی کالا و خدمات، نقش و هدف تبلیغ هم دارد که باعث تصمیم گیری می شود.
– اثر تبلیغاتی و تاثیر کاتالوگ و بروشور بسیار است و در انتخاب و تغییر سلیقه مخاطب نقش بسیار دارد.
– کاتالوگ ها حاوی اطلاعاتی از قبیل اندازه، رنگ، وزن، قیمت، شیوه نگهداری و ویژگی های مورد نیاز مخاطبان است و جواب سوالهای مخاطبان را می دهد.

قطع طراحی کاتالوگ

قطع کاتالوگ مثل بروشور و کتاب متنوع است و برای سهولت مخاطبان در انتخاب کالا و خدمات برخی ساده، برخی لوکس است و باید به نحوی طراحی شود که سریع اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار دهد.

انواع قطع کاتالوگ

منظور از قطع کاتالوگ ابعاد هر صفحه به تنهایی است، به عنوان مثال کاتالوگ با قطع a4 ابعادی معادل 21 در 29.7 سانتی متر دارد و این ابعاد در حالت بسته است وشما این انتخاب را دارید که کاتالوگ به قطع a4 بصورت عمودی باشد یا افقی. یکی از مرسوم ترین قطع های در چاپ کاتالوگ همین ابعاد A4 است اما قطع های خشتی و رحلی نیز از پر استفاده ترین ابعاد است.

وجود قطع های تعریف شده به من معنی نیست که در انتخاب ابعاد محدود هستید، این قطع ها تنها ابعاد رایج و پر استفاده در طراحی و چاپ کاتالو هستند. که این ابعاد بر اساس ابعاد کاغذ های استاندارد تعریف و تقسیم بندی ها آنها با ابعاد کوچگ تر حاصل شده است. به طور استاندارد کاغذ ها ایعاد 100 در 70 سانتی متر و 60 در 90 سانتی متر دارند.

به عنوان مثال کاغذ 60*90 مناسب چاپ کاتالوگ در قطع A4 است، اما میتواند به شکل دیگری نیز برش داده شود تا ابعاد خاص تری در اختیاز شما قرار گیرد. پر کاربرد ترین ابعاد ها که میتوان در طراحی و چاپ کاتالوگ از آنها بهره برد:

قطع وزیری : قطع وزیری تقریبا 23*17 می باشد.
قطع رقعی : قطع رقعی تقریبا 21*14 می باشد.
قطع رحلی بزرگ : قطع رحلی بزرگ تقریبا 33*23 می باشد.( این ابعاد در استاندارد های خارجی همان B4 می باشد)
قطع رحلی کوچک : قطع رحلی کوچک تقریبا 29*21 می باشد. ( این ابعاد در استاندارد های خارجی همان A4 می باشد)
قطع خشتی بزرگ : ابعاد خشتی بزرگ 23*23 می باشد.
قطع خشتی کوچک : ابعاد خشتی کوچک 14.5*14.5 می باشد.
قطع جیبی بزرگ : قطع جیبی بزرگ تقریبا 16*11 می باشد.
قطع پالتویی : تا الان در تمام قطع ها، به این شکل بود که شیت را به صورت افقی(landscape) قرار می دادیم و صفحات کتابمان به صورت عمودی بودند. در قطع پالتویی، شیت ها و صفحات هردو به صورت افقی قرار می گیرند.

 

تفاوت کاتالوگ و بروشور

اصلی ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ این است که بروشور یک سند چاپ شده و کوتاه است. این دفترچه شامل مواد توصیفی یا تبلیغاتی است. از سوی دیگر، کاتالوگ سند یا کتابی است که حاوی اسامی، محصولات یا کتاب ها به صورت لیست بندی تهیه شده است.

  • مخاطب:

کاتالوگ هم برای بیزینس ها و خریداران عمده کاربرد دارد و هم برای عموم مشتریان. اما بروشور فقط برای مردم عادی و مشتری های جزء طراحی و چاپ می شود.

  • نحوه ی ارائه ی اطلاعات:

تفاوت دوم که در واقع می شود گفت اصلی ترین تفاوت کاتالوگ و بروشور است، مدل ارائه ی اطلاعات است. در کاتالوگ محصولات به صورت کلی و بدون اشاره به جزئیات ارائه می شوند، در صورتی که اصل کاربرد بروشور ارائه ی اطلاعات و نکات جزئی ست. دم دست ترین نمونه از بروشور را که همه دیده ایم، کاغدهایی ست که داخل بسته بندی دارو ها قرار می دهند.

  • حجم:

کاتالوگ ها معمولا تعداد صفحات زیادی دارند، اما بروشور ها اغلب تک برگ هستند که گاهی آنها را جهت قرار دادن در بسته بندی ها تا می کنند.

  • تیراژ:

با توجه به حجیم بودن کاتالوگ و کاغذ زیادی که برای چاپ آن مصرف می شود، هزینه ی تولید بالایی دارد، پس بنا بر این در تیراژ های محدود چاپ می شود. در صورتی که بروشور ها به دلیل هزینه ی پایینی که دارند معمولا نسخه های زیادی از آنها چاپ می شود.

  • ضخامت کاغذ:

ضخامت کاغذ به کار رفته در کاتالوگ بیشتر از ضخامت بروشور است، که به دلیل کاربرد متفاوت این دو، همینطور اثرگذاری خیلی بیشتر آن است. در چاپ کاتالوگ معمولا از کاغذ گلاسه 150 گرم به بالا استفاده می شود، در صورتی که کاغذ مورد استفاده در چاپ بروشور در بهترین حالت گلاسه 135 گرم است. البته ممکن است با توجه به اهمیت بروشور، گلاسه ی با گرماژ بیشتری هم مورد استفاده قرار بگیرد.

  • قیمت:

کاتالوگ به دلیل مواردی که در بالا ذکر کردیم هزینه ی تمام شده ی بالایی دارند. در صورتی که بروشور با توجه به ماهیتی که دارد هزینه ی چاپ آن نسبت به کاتالوگ بسیار پایین تر است.

  • سایز:

کاتالوگ ها معمولا در سایز های استانداری چاپ می شوند، حتی این سایزها که اصطلاح چاپخانه ای آن “قطع” است اسم هم دارند: قطع رحلی، وزیری، سلطانی، رقعی، پالتویی و جیبی. اما از آن طرف بروشورها معمولا سایز استانداری ندارند، و با توجه به مورد استفاده سایز متناسبی برای آن مشخص و بر همان اساس طراحی و چاپ می شوند.

  • جمع بندی کلی تفاوت بروشور و کاتالوگ :

بروشور : یک کتاب یا مجله کوچک که معمولا تصاویر و اطلاعات زیادی در مورد محصول یا خدمات دارد.
کاتالوگ : لیستی از ویژگی های محصولات یا خدمات که معمولا دارای اطلاعات توصیفی و کامل از این محصولات یا خدمات می باشد.

اندازه بروشور : ۴ تا ۸ صفحه یا لت
اندازه کاتالوگ : ۸ صفحه یا بیشتر

اطلاعات بروشور : یک پاراگراف تا جزییات کامل.
اطلاعات کاتالوگ : توضیحات مختصر در یک یا دو جمله.

ساختار برشور : به صورت تاشو هستند.
ساختار کاتالوگ :  معمولا صحافی شده هستند.

هدف بروشور : توصیفی از شرکت ، ویژگی های برجسته محصول یا در مورد  یک رویداد است.
هدف کاتالوگ : توصیف مختصر، قیمت ها و تصاویری از تمامی محصولات شرکت می باشد.

طراحی کاتالوگ در اصفهان , طراحی کاتالوگ در تهران, طراحی کاتالوگ محصول, طراحی کاتالوگ, طراحی کاتالوگ زیبا,
catalog Mockup 1

بهترین نرم افزار طراحی کاتالوگ و بروشور چیست؟

کاتالوگ یکی از مهم ترین نیاز های هر شرکت است. برای طراحی کاتالوگ باید از نرم افزارهای تخصصی این کار استفاده کرد. کاتالوگ (Catalog) حرفه ای در نرم افزار ایندیزاین (indesign) یا ایلاستریتور (illustrator) طراحی می شود.

البته نرم افزار کورل (Corel) هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد اما خب با وجود دو نرم افزار یاد شده، استفاده از آن چندان منطقی به نظر نمی رسد. بعضی ها هم اصرار دارند کاتالوگ را در نرم افزار فتوشاپ (Adobe Photoshop) طراحی کنند.

 

فرآیند طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ برخلاف تصوری که ممکن است بعضی ها داشته باشند کاری کاملا تخصصی است. اگر شما با هدف بازاریابی قوی و افزایش فروش، قصد طراحی و چاپ کاتالوگ را دارید، حتما آن را به یک طراح متخصص بسپارید، زیرا کاتالوگ شما تنها در صورت داشتن یک طراحی حرفه ای و هوشمندانه و بر طبق اصول، شما را به هدفتان یعنی جذب مشتری و افزایش فروش می رساند.

 

چاپ کاتالوگ را چگونه انجام دهیم؟

جنس کاغذ در چاپ کاتالوگ از اهمیت بالایی برخوردار است و بایستی چاپخانه اطلاعات دقیقی از نوع چاپ و کاغذ انتخابی را به شما انتقال دهد تا بهترین جنس کاغذ را برای چاپ کاتالوگ انتخاب کنید. امروزه چاپخانه‌های زیادی در سطح شهرها وجود دارد که آدم به واقع می‌ماند که کدامیک از آنها برای کارهای چاپی مناسب است.

مراحل کامل چاپ کاتالوگ

همه‌ی ما اهمیت وجود کاتالوگ جهت بازاریابی در کسب خود را می‌دانیم اما قبل از انجام هر کاری در روند طراحی و چاپ کاتالوگ بهتر است محتوا، تصاویر مربوط به محصولات یا خدمات و نوع رنگ‌بندی کاتالوگ خود را مشخص کنیم؛ در این صورت اولین مرحله برای جاپ کاتالوگ جمع آوری محتوای مورد نیاز آن می‌باشد.

مراحل چاپ کاتالوگ را می‌توان اینگونه بیان کرد:

  • تهیه و تنظیم محتوای مورد نیاز از محصولات یا خدمات جهت چاپ در کاتالوگ

محتوا و متون نوشته شده در کاتالوگ ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های مورد نیاز در چاپ یک کاتالوگ حرفه‌ای به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌شود توضیحات کاملی از محصولات یا خدمات خود را در کاتالوگ بیان کنید اما توجه داشته باشید که همواره مختصر بنویسید و از تکرار مکررات به صورت جدی بپرهیزید.

سعی کنید کلیدی‌ترین و مهم‌ترین توضیحات مربوط به محصولات یا خدمات خود را جمع‌آوری کنید تا خواننده مفهوم کلی کاتالوگ شما را درک کند تا با محتوای خود بتوانید مخاطبان خود را به یک مشتری بالقوه تبدیل کنید.

علاوه بر این اکثر خوانندگان به مطالعه تمام متون نوشته شده نمی‌پردازند و معمولا تیترهای صفحات را می‌خوانند، از این فرصت استفاده کنید و با استفاده از تیترهای جذاب و انگیزشی مخاطبان کاتالوگ را مجذوب محصولات یا خدمات خود نمایید.

  • تهیه تصاویر حرفه‌ای و با کیفیت از محصولات یا خدمات

تصاویر مورد استفاده در چاپ کاتالوگ یکی دیگر از موضوع‌هایی است که باید به آن توجه داشت. استفاده از تصاویر با کیفیت و اصولی تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارد به طوری که تصاویر زیبا و جذاب می‌توانند به راحتی مخاطبانتان را به سمت شما سوق دهند. شما میتوانید با عکاسی تخصصی صنعتی از محصولات خود و درج در کاتالوگ این جذابیت را برای مخاطب خود دو چندان نمائید.

  • انتخاب نوع رنگ‌بندی کاتالوگ منطبق با مخاطبان آن

نوع رنگ‌بندی یک کاتالوگ باید متناسب با مخاطبان کاتالوگ انتخاب شود پس برای این کار باید در ابتدا بازار هدف و مخاطبان خود را شناسایی کنید. به طور مثال اگر صاحب مهد کودکی هستید بهتر است از رنگ‌های شاد، جذاب و انگیزشی استفاده نمایید. علاوه بر این بهتر است رنگ‌بندی کاتالوگ خود را هماهنگ با برند خود انتخاب نمایید، این موضوع علاوه بر افزایش اعتبار برند شما باعث می‌شود تا مخاطبان مورد نظر، برند شما را راحت‌تر به یاد آورند.

  • انتخاب اندازه یا قطع کاتالوگ متناسب با محتوای موجود

قبل از طراحی کاتالوگ و پس از تهیه و تنظیم محتوا و تصاویر مورد نیاز جهت چاپ کاتالوگ، باید اندازه کاتالوگ را متناسب با محتوای موجود انتخاب کرد. در همین راستا یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از طراحی باید آن را در نظر گرفت اندازه و قطع کاتالوگ مورد نیاز می‌باشد چرا که در وحله اول طراح کاتالوگ باید چهارچوب‌های کاتالوگ را بداند و در مرحله بعد باید به این موضوع توجه داشت که این موضوع تاثیر مستقیم در هزینه چاپ کاتالوگ دارد. پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب اندازه کاتالوگ مورد نیاز با چاپخانه تماس حاصل بگیرید تا علاوه بر توصیه‌هایی جهت کاهش هزینه نسبت دور ریز کاغذ، بتوانید بهترین قطع مورد نیاز را برای کاتالوگ خود انتخاب نمایید.

طراحی کاتالوگ را می‌توان مهم‌ترین بخش در یک کاتالوگ دانست. همانطور که می‌دانید کاتالوگ‌های بسیاری چاپ و عرضه می‌شوند، اما بسیاری از این کاتالوگ‌ها به خاطر عدم طراحی اصولی و زیبا مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرند. پس بهتر است کاتالوگ خود را به بهترین نحو ممکن متناسب با بازار هدف و مخاطبان خود، طراحی نمایید. در آخر در نظر داشته باشید که صرف زمان و هزینه بیشتر در این بخش می‌تواند باعث بهره‌وری بیشتر از تبلیغات شما شود

  • جلد کاتالوگ بهترین فرصت برای تاثیر گذاریه اولیه

جلد را متمایز کنید، قطعا این جمله که “هرگز یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید” در مورد کاتالوگ ها صدق نمیکند.  همیشه جلد کاتالوگ بزرگترین شانس شما برای تاثیر گذاری اولیه است، برای جلد میتوان از رنگ های اسپات مانند نقره ای یا طلایی یا رنگ های پنتون که با حال و هوای کاتالوگ شما همخوان باشد استفاده کرد.

طراحی کلی و کیفیت پوشش کاتالوگ، افکت های بکار رفته مانند طلاکوب، یو وی موضعی یا برجسته سازی استراتژی تبلیغاتی اولیه است که مشتریان بالقوه را به خود جذب می کند، آنها را به سمت انتخاب کاتالوگ و مرور در آن سوق می دهد.

طلاکوب یا نقره کوب، یو وی موضعی، برجسته سازی، ایجاد برش یا امباس کردن جلد همه و همه اگر به جا و هوشمندانه استفاده شوند میتواند به این تاثیر گذاری بیافزایند. بیشتر مشتریان اولین تصویر از شما با دیدن جلد کاتالوگتان در ذهنشان نقش می بندد. نوع کاغذ مورد استفاده برای پوشش کاتالوگ باید ضخیم تر از کاغذ مورد استفاده در صفحات داخلی باشد.

  • انتخاب کاغذهای مورد نیاز جهت چاپ کاتالوگ

همانطور که می‌دانید کاتالوگ‌ها را می‌توان روی انواع کاغذها با گرماژ مختلف چاپ نمود. این موضوع کاملا بدیهیست که چاپ کاتالوگ با کاغذهایی با گرماژ بالاتر از هزینه بیشتری برخوردار است اما باید بدانید که استفاده از کاغذهایی که ضخامت بیشتری دارند، ارزش بیشتری برای مخاطبان نیز دارند.

در همین راستا باید به این موضوع نیز اشاره کرد که نوع کاغذ جهت چاپ کاتالوگ هم از تاثیر به سزایی برخوردار است پس بهتر است جهت چاپ کاتالوگ خود بهترین ضخامت مورد نیاز را انتخاب نمایید و از مرغوب‌ترین جنس کاغذ نیز استفاده نمایید تا چاپ روی کاغذ به بهترین نحو ممکن انجام شود.

در این خصوص می‌توانید با تماس با چاپخانه قبل از چاپ از مشاوره با اپراتور چاپخانه کمک بگیرید.

  • چاپ کاتالوگ متناسب با تیراژ آن

پس از طراحی کاتالوگ و نهایی شدن طرح‌های آن و پس از انتخاب متریال متناسب، چاپ کاتالوگ انجام خواهد شد. چاپ کاتالوگ را نسبت به زمان و تیراژ آن می‌توان به دو روش چاپ فوری (چاپ دیجیتال) و افست انجام داد.

اگر تیراژ کاتالوگ شما کمتر از ۵۰۰ عدد می‌باشد و زمان  چاپ برای شما مهم است  پیشنهاد می‌کنیم از چاپ فوری (چاپ دیجیتال) استفاده نمایید و در صورتی که تیراژ چاپ کاتالوگ شما بیشتر از این تعداد است می‌توانید از چاپ افست که هزینه مقرون به صرفه دارید استفاده نمایید؛ علاوه بر این باید بدانید چاپ به صورت افست از کیفیت بالاتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد.

  • انتخاب روکش کاتالوگ در صورت نیاز

روکش صفحات کاتالوگ انواع متفاوتی دارد و معمولا برای زیبایی بیشتر یا محافظت از صفحات کاتالوگ به کار می‌رود. روکش سلفون براق، روکش سلفون مات و روکش ورنی  که هر کدام از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند، به عنوان محبوب‌ترین روکش‌ها شناخته شده هستند و جهت مصارف مختلف کاربدهای مختلفی نیز دارند.

بیشتر اوقات این نوع روکش‌ها روی جلد کاتالوگ مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود تا زیبایی و گیرایی کاتالوگ افزایش یابد.

  • برش کاتالوگ در ابعاد درخواستی

پس از چاپ کاتالوگ و در صورت نیاز استفاده از روکش روی صفحات کاتالوگ، مرحله‌ی برش انجام می‌شود. برش صفحات کاتالوگ یکی از حساس‌ترین اموری است که باید به آن توجه داشت که می‌تواند تاثیر به سزایی در صحافی کاتالوگ بگذارد چرا که در صورتی که برش کاتالوگ به درستی انجام نشود امکان دارد برخی از محتوا و تصاویر کاتالوگ نیز به اشتباه بریده شوند. در حال حاضر برش صفحات در چاپخانه های به روز با جدیدترین و بهترین دستگاه‌های موجود در دنیا و با کمترین میزان خطا انجام می‌شود.

  • صحافی کاتالوگ طبق روش درخواستی

پس از برش کاتالوگ مرحله  بعدی که باید انجام شود صحافی کاتالوگ است. صحافی کاتالوگ و چیدمان صفحات کاتالوگ با دقت زیاد باید صورت پذیرد. صحافی به صورت منگنه‌ای و شکل “ساده و لوپ” انجام میشود، همچنین صحافی با استفاده از چسب و ته دوخت از قدیمی ترین نوع صحافی به شمار می‌روند.

  • بسته بندی و ارسال

تمام کاتالوگ‌های چاپ شده توسط چاپخانه بسته بندی و به صورت کاملا دقیق انجام می‌شود. یکی از موارد مهم در چاپ کاتالوگ این است که کاتالوگ‌های چاپ شده در کمترین زمان و بدون هیچ مشکل و آسیبی در اختیار مشتریان قرار گیرد. بسته‌بندی دقیق علاوه بر حفظ کاتالوگ‌ها از آسیب‌های مربوط به جا به جایی باعث می‌شود تا حمل و نقل این کاتالوگ‌ها نیز به راحتی انجام .

 

در نتیجه :

استفاده از کاتالوگ می تواند در تبلیغات و فروش محصول بسیار مؤثر باشد و این امکان را به شما می دهد تا بتوانید خدمات و محصولات خود را با ظاهری زیبا و با دسته بندی مناسب به مصرف کننده ارائه دهید. کاتالوگ رابط بین تبلیغات و مصرف کننده است و برای انتقال پیام نقش مؤثری دارد  که مخاطب به راحتی با دیدن عکس و متون می تواند محصول یا خدمات شما در ذهن خود ثبت کند.

هر چقدر طراحی کاتالوگ زیبا باشد و چینش و استاندارهای طراحی رعایت شده باشد می تواند خروجی مناسبی در چاپ کاتالوگ و همچنین ارائه بهتر به مخاطبین را داشته باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.