5
(2)

رنگ پنتون یا SPOT چیست؟

رنگ پنتون (Pantone) یک سیستم رنگی است که برای شناسایی و تطابق رنگ‌ها استفاده می‌شود. این سیستم توسط شرکت Pantone Inc. تأسیس شده و به عنوان یک استاندارد بین‌المللی در صنعت چاپ، طراحی، مد، و صنایع دیگر شناخته می‌شود.

رنگ‌های پنتون از طریق یک کتاب رنگی به نام “پانتون فرمول گاید” (Pantone Formula Guide) شناخته می‌شوند که حاوی هزاران رنگ مختلف است. هر رنگ در این کتاب با یک شماره منحصر به فرد شناخته می‌شود که به عنوان کد رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله مزایای استفاده از سیستم رنگ پنتون می‌توان به دقت بالا در تطابق رنگ، قابلیت ارائه رنگ‌های سفارشی، و استفاده آسان از این سیستم در طراحی و چاپ اشاره کرد.

در کل، سیستم رنگ پنتون یک استاندارد بین‌المللی مورد توجه در صنایع مختلف است که به طراحان و تولیدکنندگان کمک می‌کند تا به سرعت و با دقت رنگ‌های مورد نظر خود را شناسایی و استفاده کنند.

چنانچه در طراحی ها رنگ پنجمی استفاده شده باشد ( رنگ پنجم رنگی است که از ترکیب چهار رنگ CMYK ساخته نمی شود، مانند: رنگ طلایی، نقره­ ای، فیروزه ­ای و…. ؛ ) به منظور چاپ این بخش ها می بایست مرکب این رنگ پنجم تهیه گردد، که تهیه رنگ پنجم به دو روش انجام می گیرد، یا به صورت آماده خریداری می ­شود (تحت عنوان مرکب پنتون) و یا اپراتور چاپ در چاپخانه با ترکیب درصدهای مختلف از رنگ های CMYK تلاش می ­کند رنگ مورد نظر را بسازد که به همین دلیل استفاده از این نوع رنگ در طراحی ها هزینه مازادی را بر مشتری تحمیل می کند.

رنگ پنجم و پنتون از واژه هایی است که نامش را در صنعت چاپ افست و طراحی بارها و بارها شنیده ایم، اما در این میان بسیاری از طراحان هستند که درک درستی از رنگهای پنتون و پنجم ندارند و فوائد و برتری آن را در مقایسه با چاپ چهار رنگ نمیدانند.

مرکب ساختگی همانطور که از نامش پیداست از ترکیب دستی 4 مرکب یا کمتر، رنگ اصلی بدست می آید و وابستگی زیادی به دقت و مهارت اپراتور دارد و در اکثر موارد در مواقعی کاربرد دارد که شما یک نمونه رنگ فیزیکی چاپ شده در دست دارید و دقیقا مشابه آن رنگ را برای چاپ مجدد میخواهید.

اما مرکب های پنتون در مقایسه با مرکب های ترکیبی و ساختگی برتری های بیشتری دارد زیرا هر کمپانی تولید کننده که مشهور ترین آنها خود پنتون می باشد، دفترچه طیف های مختلف رنگ های تولیدیشان که هر رنگ کد ویژه و انحصاری متعلق به خودش را دارد در اختیار متخصصان حوزه چاپ و طراحی قرار می دهند که زین پس مشتری رنگ سازمانی یا انتخابی خودش را تنها با اعلام یک کد در اختیار داشته باشد و نگران تغییر رنگ در دفعات چاپ های متفاوت نباشد.

 

چرا و چگونه مرکب پنتون محدوده چاپ پذیری را افزایش می دهد؟

دامنه سیستم رنگی RGB از دامنه رنگی دید انسان (Gamut) محدود تر است و به همین ترتیب دامنه سیستم رنگی CMYK از دامنه رنگی RGB نیز محدودتر است. این مطلب به این معناست که همه رنگ ­هایی که توسط انسان دیده می ­شوند قابلیت چاپ پذیری ندارند؛ در این میان مرکب های پنتون برای افزایش دامنه چاپ پذیری و ایجاد دیگر رنگ های موجود در طبیعت به کمک چاپ آمده اند. به عبارت دیگر ما با به کار گیری مرکب های پنتون محدوده رنگی را در چاپ افزایش می دهیم.

 

دفترچه پنتون (®PANTONE)

هربرت یک دفترچه جامع از 2،868 رنگ جمع آوری کرد، تا طراحان و گرافیست ها از این دفترچه به عنوان مرجع رنگی استفاده کنند. این دفترچه تحت عنوان دفترچه پنتون مجموعه­ ی رنگ ها را با کد مشخص از یکدیگر منفک می کرد و در هر کد درصد استفاده از هرکدام از رنگ­ های CMYK مشخص شده بود؛ این دفترچه زبان مشترکی بین مشتری و چاپخانه به وجود آورده بود. امروزه در هرچاپخانه ای دفترچه پنتون مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از این دفترچه استاندارد رنگ(پنتون) اختلافات را به حداقل رسانده است.

شما میتوانید با استفاده از پالت رنگهایی که در زیر مشاهده می کنید، رنگ مورد نظر را با استفاده از کد رنگ های ترکیبی یا کد رنگ مخصوص شرکت پنتون انتخاب و در چاپ استفاده کنید.

نمودار کد رنگ چاپ پنتون مخصوص چاپ افست
نمودار کد رنگ چاپ پنتون مخصوص چاپ افست
نمودار کد رنگ چاپ پنتون مخصوص چاپ افست

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.