0
(0)

اصول و قواعد طراحی لوگو

کارهای مقدماتی برای اصول طراحی لوگو جزء ضروریات است:
طرح اولیه که به صورت دستی روی کاغذ طراحی می شود اولین و مهم ترین مرحله در طراحی یک لوگوی تاثیر گذار است. این طرح ها می توانند شامل نقاشی های ساده ای باشند که با خودکار یا مداد روی کاغذ طراحی می شود و یا در برنامه های طراحی وکتور مثل ایلوستریتور رسم شوند.
کار خود را با کشیدن ۲۰ الی ۳۰ طرح اولیه یا ایده آغاز کنید و سپس از بین آن ها و یا ترکیب چند ایده به ایده ی اصلی دست پیدا کنید. در صورتی که هیچ یک از این طرح ها به شما کمک نکرد طرح های دیگری رسم کنید (به مرحله ی بعدی نروید).
یک طراح حرفه ای در مقایسه با دیگر بخش های طراحی زمان بیشتری صرف این مرحله از کار می کنند.

تعادل:

تعادل در طراحی لوگو امر بسیار مهمی است. زیرا که ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طراحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متعادل و دارای تقارن باشد. با حفظ تعادل میان طرح های گرافیکی ، رنگ ها و سایر عناصر در هر طرف طرح ، یک لوگوی متعادل طراحی کنید. هرچند گاهی می توان قانون تعادل را شکست ، اما به یاد داشته باشید لوگوی شما را انبوهی از مردم می بینند نه فقط کسانی که دیدن این لوگو برایشان خوش آیند است و آن را به عنوان یک اثر هنری بی نظیر تلقی می کنند. بنا بر این طراحی یک لوگوی متعادل یکی از اصول مهم طراحی لوگو است.

سایز:

وقتی وارد مبحث طراحی لوگو می شویم ، سایز اهمیت ویژه ای پیدا می کند. یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشد. یک لوگو در صورتی تاثیر گذار خواهد بود که هنگامی که سایز آن بیش از اندازه کوچک شود ، مثلا برای استفاده روی پاکت نامه یا سربرگ ، باز هم کیفیت و زیبایی خود را حفظ کند. همچنین هنگامی که در قالب های بزرگتر مثل پوستر و بیلبورد و قالب های الکترونیکی مثل تلویزیون و وب مورد استفاده قرار می گیرد نیز از همان شکل و شمایل و کیفیت اولیه برخوردار باشد.

استفاده ی هوشمندانه از رنگ:

تئوری رنگ بسیار پیچیده است ، اما طراحانی که اصول آن را درک کرده اند قادر به استفاده از مزایای آن در طراحی های خود هستند. اصولی که باید آن ها را به یاد بسپارید عبارتند از:
– از رنگ هایی استفاده کنید که در چرخه ی رنگ به هم نزدیک هستند. مثلا برای پالت رنگ گرم از رنگ های قرمز ، نارنجی و درجات مختلف زرد استفاده کنید.
– از رنگ های خیلی روشن استفاده نکنید چون این رنگ ها به سختی دیده می شوند.
– لوگو باید در رنگ های سیاه ، سفید و خاکستری و همچنین در رو رنگ نیز زیبا و جذاب به نظر برسد.
– گاهی شکستن قوانین مانعی ندارد ، فقط مطمئن شوید دلیل قانع کننده ای دارید. دانستن اینکه رنگ ها چگونه باعث برانگیخته شدن احساسات و حالات مختلف می شوند نیز اهمیت زیادی دارد. برای مثال رنگ قرمز می تواند حالت عصبانیت ، عشق ، هیجان ، استحکام و توانایی را القا کند.
این نکته را به یاد داشته باشید که شما می توانید انواع رنگ ها را با هم ترکیب کنید و رنگی را به دست آورید که حس اصلی ای که برند باید به بیننده منتقل کند را در طرح ایجاد کنید. استفاده از رنگ های خاص و تک یکی دیگر از ایده های موثر است. برخی برند ها با رنگ خاص و منحصر به فرد خود قابل تشخیص و شناسایی هستند.

سَبک طراحی باید متناسب با کمپانی باشد:

شما می توانید از سبک های طراحی مختلف برای طراحی لوگو استفاده کنید و برای پیدا کردن سبک مناسب باید اطلاعاتی درباره مشتری و برند داشته باشید.
در حال حاضر گرایش طراحان لوگو به سمت سبک web 2.0 یعنی لوگوهای با نمای سه بعدی است که دارای گرافیک های برجسته ، گرادیانت و سایه هستند.
این سبک برای یک وب سایت web 2.0 و یا یک کمپانی تکنولوژیکی مناسب است ، اما ممکن است برای سایر برندها تا این اندازه تاثیر گذار نباشد.
قبل از شروع کار درباره مشتری خود و مخاطبان او تحقیق کنید. این به شما کمک می کند از همان ابتدا بهترین سبک طراحی را تشخیص دهید و از دوباره کاری های متعدد جلوگیری کنید.

تایپو گرافی یک عامل مهم:

انتخاب فونت و سایز مناسب برای لوگو سخت تر از آن چیزی است که فکر می کنید. اگر طرح لوگوی شما شامل متن باشد که این متن جزئی از لوگو و یا تگ لاین باشد ، به زمان زیادی برای مرتب سازی و دسته بندی انواع مختلف فونت و آزمایش آن ها در طرح ، قبل از گرفتن تصحیح نهایی نیاز خواهید داشت.

سه نکته را هنگام انتخاب فونت برای لوگو در نظر داشته باشید:

– از به کاربردن فونت هایی که رواج زیادی دارند اجتناب کنید. چون باعث می شود طرح غیر حرفه ای و آماتور به نظر برسد.
– مطمئن شوید وقتی سایز فونت کوچک می شود متن آن هنوز خوانا است. خصوصا در مورد فونت های اسکریپت.
– یک فونت کافی است و از به کاربردن دو فونت مختلف در یک طرح اجتناب کنید.
سعی کنید برای طرح خود از یک فونت سفارشی استفاده کنید. هرچه فونت اصیل تر باشد طرح را خاص تر می کند. از لوگو های موفق که در آن ها از فونت سفارشی استفاده شده است yahoo , twitter را می توان نام برد.

به رسمیت شناختن:

نکته ی اصلی در طراحی یک لوگو به رسمیت شناختن و شناساندن یک برند است. خب شما چگونه این هدف را بر آورده می کنید؟ این موضوع مورد به مورد متفاوت است ، اما هدف از طراحی یک لوگو این است که متوسط افراد یک جامعه آن برند را به یاد بسپارند. از این نمونه لوگو می توان لوگوی McDonalds , Pepsi , Nike را نام برد. با یک نگاه اجمالی به این لوگو ها می توانید آن ها را بلافاصله تشخیص دهید.
کلید طراحی یک لوگوی محبوب و رسمی که به سرعت شناخته شود ، ترکیب همه ی عناصری است که در این نوشته از آن ها صحبت شد یعنی سایز ، سبک ، رنگ ، تایپوگرافی و اصالت. نادیده گرفتن هریک از این موارد در طول فرایند طراحی کیفیت طرح نهایی را دچار خدشه می کند ، پس هم اکنون طرح خود را بررسی کنید و ببینید آیا مطابق این معیارها هست؟
یک آزمایش سریع مشخص می کند آیا لوگوی شما به اندازه لازم و کافی قابل شناخته شدن هست یا نه. برای این کار لوگو را جلوی یک آینه قرار دهید و ببینید لوگو در این حالت هم قابل تشخیص هست یا نه؟. به یاد داشته باشید که لوگو ها در دنیای واقعی در معرض دید مخاطبان قرار دارند ، مثلا روی اتوبوس و بیلبورد. بنابر این شما باید قبل از ارائه لوگو به مشتری آن را از زوایای مختلف در معرض دید قرار دهید تا ببینید به راحتی قابل تشخیص هست یا نه؟.

از متفاوت بودن نهراسید:

برای برنده شدن در یک رقابت باید به خود به عنوان یک طراح که دارای یک سبک خاص و منحصر به فرد است اطمینان و اعتماد داشته باشید. بجای کپی و تقلید از یک سبک ، یک طرح دیگر ابداع کرده و بین انبوهی از طراحان برجسته باشید. از کار روی برنامه و نرم افزاری که برای طراحی استفاده می کنید لذت ببرید ، طرح خود را دائما تغییر دهید تا زمانی که احساس کنید به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کرده اید.

ساده طراحی کنید:

هرچه لوگو ساده تر طراحی شود راحت تر قابل تشخیص است. برای مثال لوگوی Nike یکی از ساده ترین لوگو های دنیاست که در عین حال به راحتی قابل شناسایی و تشخیص است.

از افکت ها استفاده کنید:

نرم افزارهای گرافیکی دارای ابزارهایی قدرتمند و فیلترهای متعدد هستند که شما می توانید از آن ها در طراحی لوگوی خود استفاده کنید ، اما فراموش نکنید که نباید در این کار زیاده روی کرد.

توسعه ی یک طرح:

برای تولید پی در پی لوگو های با کیفیت ، باید فرایند طراحی یا خط مونتاژ خود را بهبود و گسترش دهید. این فرایند شامل مراحل زیر است:
– تحقیق و جستجو.
– بارش مغزی و تولید ایده.
– کشیدن طرح های اولیه.
– بهبود و ارتقای طرح های وکتورد.
– ارسال طرح برای مشتری.
– حذف یا اضافه کردن آنچه که مشتری می خواهد.
– نهایی سازی و تکمیل طرح و ارسال آن برای مشتری.
هرچند ممکن است بخواهید دستور العمل را کمی تغییر بدهید. اما این مراحل را در طراحی هر لوگو دنبال کنید. این به شما کمک می کند که کارتان ساده تر شده ، کار هدفمند و سازمان دهی شده بماند ، تمرکز روی قسمت هایی که لازم است از بین نرود و بهترین کیفیت و منسجم ترین نتایج را به دست آورید.

استفاده از طرح های دیگر برای الهام گرفتن:

قانون آخر برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار بسیار ساده است. از طرح های دیگر طراحان کپی برداری نکنید این درحالی است که الهام گرفتن از آثار طراحان دیگر توصیه می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.