0
(0)

graphic1

لوگو یا آرم چیست؟

لوگو یا آرم عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزما خوانا) چیده شده‌است. طراحی لوگو یکی از مهم ترین شاخه های رشته گرافیک محسوب می گردد و معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هرگونه فعالیت می باشدو به عبارتی چهره و منظر هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد.
اگر یک لوگو به خوبی و درست طراحی شود، قدرتمند و با ارزش برای نام تجاری یا برند خواهد بود.
.یک لوگو یا نشانه زمانی موفق است که به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند ، باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص و دارای انسجام باشد که آن را از دیگر نشانه ها متمایز سازد. نشانه خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ نموده و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه های زیادی وجود دارد اما اصلی ترین ویژگی یک نشانه یا یک نماد خوب، سادگی یا ایجاز آن است.
طی سال های گذشته و توسط بعضی از استادان دانشکده های هنری در ایران سعی گردید به جای واژه آرم یا لوگو که یک اصطلاح بیگانه بود از واژه نشانه استفاده شود، ولی واژه نشانه دامنه بسیار وسیع تر و گسترده تر از بحث گرافیک را در بر می گیرد. پس بهتر است از واژه آرم یا لوگو که امروز نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده نمود.

نه دسته‌ی کلی برای طراحی لوگو وجود دارد که ما به سه نمونه آن اشاره میکنیم: (جهت مطالعه دیگر دسته بندی های طراحی لوگوها کلیک کنید …! )

تصویری و نمادی (پیکتوگرام و آرم)

لوگوی تصویری که با نام آیکون (Icon) هم شناخته می شود در واقع سمبل ها و نماد ها و گرافیک های ساده شده ای هستند که بازتاب دهنده ی نمودی از شرکت و یا محصولی خاص از آن شرکت یا برند می باشد. لوگو های تصویری را می توان با متن یا بدون متن بصورت تنها استفاده کرد. این نوع از لوگو شاید رایج ترین لوگو باشد که طراحی آن نیازمند تخصص و خلاقیت طراحان با تجربه می باشد. لوگو های تصویری بهترین مورد برای اندازه های کوچک یا تکثیر با رزولوشن پایین می باشد.
نوشتاری (لوگوتایپ یا مونوگرام)
لوگوتایپ که در صنعت طراحی از آن با نام لوگوی متنی یا نماد متنی هم یاد می شود ، نام برند یا شرکت شما در قالب یک فونت تایپ منحصر به فرد به تصویر می کشد. هزاران نوع تایپ فونت گوناگون با اشکال ، حالات و اندازه های متفاوت وجود دارد که هر یک تاثیر و حس متفاوتی را به مخاطب منتقل می کند. برای مثال فونت های اسناد حالت رسمی دارند . فونت های ضخیم نشان از استحکام و قدرت می باشند در حالیکه فونت های کج و شیب دار سرعت و حرکت را بیان میکنند. لوگوتایپ ها میتوانند دست نوشته ها و حروف و کاراکتر ها و نماد هایی که با دست کشیده شده است و می توانند چشم ها را فریب داده و به خود جذب کنند را شامل شوند.
همچنین تصاویر هم می توانند برای ایجاد جلوه های بصری زیبا درون لوگوتایپ به کار گرفته شوند .
مهم ترین اصل در طراحی لوگوتایپ یا لوگوی متنی خوانایی و سهولت در شناسایی و تشخیص آن است ، به طوری که طرح لوگوتایپ در ابعاد کوچکتر مانند کارت ویزیت هم به آسانی قابل خواندن و تشخیص باشد.

نوشتاری – تصویری (ترکیبی)

لوگو ترکیبی در بیانی ساده چیزی بین لوگوی تصویری (آیکونیک) و لوگوی متنی (لوگوتایپ) می باشد. به عبارت دیگر طرح ها و گرافیک هایی هستند که هم از نماد ها و آیکن ها و هم از متن در آن ها استفاده شده است و جزئیات آنها به اندازه ای است که لوگو گرافیکی به خوبی بتواند در اندازه ها و ابعاد مختلف برند شما را به تصویر بکشد به طوری که در هر اندازه ای خوانا و قابل تشخیص باشد.
از لحاظ ترکیب بخش تصویری با متن در طراحی لوگو های ترکیبی با دو نوع لوگو روبرو هستیم : نماد ترکیبی در هم آمیخته و نماد ترکیبی مستقل از هم. در لوگو ترکیبی های درهم ریخته ، متن و آیکن (بخش گرافیکی و نمادین) به هم در آمیخته اند تا جایی که اگر یکی حذف شود دیگری ناقص می شود . اما در حالت دوم یعنی لوگو های گرافیکی مستقل ، بخش متنی به صورت جدا از آیکن می باشد و متصل به هم نیستند.

عوامل موفقیت لوگو یا نشانه:

یک لوگو یا نشانه موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند. لوگو یا نشانه باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد که آن را از دیگر نشانه ها متمایز سازد. نشانه خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ نموده و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای را های زیادی وجود دارد اما اصلی ترین ویژگی یک نشانه یا یک نماد خوب، سادگی یا ایجاز آن است.
اصطلاح معروف “کمترین بیشترین است” به کرات توسط طراحان و کسانی که طراحی تدریس کرده اند استفاده شده است. اصل “کمترین بیشترین است” به آموزه های مدرسه باهاوس مربوط می شود و باید به هنگام طراحی نشانه آن را به خاطر سپرد.
بنابراین ملاحظه می شود لوگو در عین سادگی دارای ویژگی ها و خصوصیات بسیار زیادی است که بایستی به طور ظریف و دقیق همگی این مفاهیم در قالب یک تصویر به وجود آید. به همین دلیل است که برخی معتقدند لوگو یکی از مشکل ترین موضوعات طراحی گرافیک است.

AAEAAQAAAAAAAAe4AAAAJDdlNTU0OTg4brand

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.