0
(0)

 

ویژگی رنگ ها

رنگ‌های مختلف، احساسات، عواطف و هیجانات متفاوتی را در بیننده القا می‌کنند و همین امر روی بازخورد و یا جلب نظر مشتریان تاثیرگذار خواهد بود. این روند باعث شده شرکت‌ها به دنبال طراحی مناسبی برای لوگوی خود باشند که به بهترین شکل ممکن با سیاست‌های برند آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد. به عنوان نمونه، شرکت گوگل ۴۰ تنوع از رنگ آبی را در لوگوی خود استفاده کرد تا در نهایت امر بتواند مشخص کند کدام‌ ترکیب رنگی، عملکرد بهتری داشته‌ و جلب نظر مخاطبان را به همراه دارد.

برخی صنایع و بازارها نیز ترجیح می‌دهند از رنگ به خصوصی در لوگوی خود استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی عمدتا از رنگ آبی استفاده می‌کنند و یا رستوران‌ها و فست فودها ترجیح می‌دهند از رنگ قرمز بهره ببرند.

وب‌سایت بیزینس اینسایدر نوشت:  ۸۰ درصد از اطلاعاتی که ما در نگاه اول از لوگوی شرکت‌های مختلف بدست می‌آوریم، از رنگ‌های موجود در آن لوگو برداشت می‌شود!

انتخاب یک پالت رنگ یکی از تاثیر گذارترین گزینه هایی است که می توانید در هنگام توسعه زیبایی برند تجاری خود ایجاد کنید. انتخاب رنگ های درست آرم ، می تواند نقاط قوت کسب و کار شما را برجسته نموده ، به شما در جذب مشتریانِ درست کمک‌ کند و همانطور که ممکن است تاکنون حدس زده باشید ترکیب اشتباه می تواند اثر معکوس داشته باشد.

هیچ کس کسب و کار شما – نقاط قوت و اهداف آن – را بهتر از خود شما نمی شناسد. قبل از انتخاب طرح رنگی آرم خود، در مورد پیامی که در کسب و کارتان، به دنبال آن هستید، فکر کنید. ابتدا به هویت برند خود نگاه کنید. چه فاکتورهایی را می خواهید برجسته کنید؟ سرعت، نوآوری جسورانه، کارآیی، دلسوزی، یا فاکتور ذاتی برند؟ یافتن تن رنگی درست می تواند در تصحیح انتخاب رنگ شما، پروسه ای طولانی باشد. تحقیقات نشان می دهد که مثلا رنگ های آبی، بر شایستگی تأکید می کنند، در حالی که قرمز ها، ظاهر شما را جسور و پر انرژی نشان می دهند.

نقش رنگ چیست؟

رنگ ها معناهای خاصی دارند، ولی این معناها همیشگی نیست. این معانی در طول سده ها به رنگ ها برگزیدن دیتا شده است و شدنی است همین رنگ ها مجدد معناهای مختلفی پیدا کنند.رنگ میتواند یک دست موزه ارتباط بصری مهم باشد که می تواندد بر روانشناسی نظاره گر در سطحی نیم هشیار تاثیر بگذارد.

رنگ یک افزار روانشناسی کاملا نیرومند در طراحی لوگو است. رنگ می تواند پیام های مثبت و منفی را بفرستد، مردم را به خرید کردن ترغیب کند کند یا از خرید منصرف سازدو اعتماد را مختصر یا زیاد کند. یک گزینش مناسب رنگی بر تقویت و یا تضعیف طراحی لوگو شما تاثیرگذار است بنابراین رنگی درست برای لوگوتان انتخاب کنید لغایت به شما در ایجاد مفاهیم گوناگون یاری کند، رنگ های مختلف در اجتماع های متنوع به یک معنی نمیباشند بلکه معانی مختلفی دارند. در تصویر پایین تفسیرهای مشترکی را که مردم در کشورهای غربی ب رنگ ها داده اند را میتوانید ببینید.

در هنگام انتخاب رنگ برای لوگوتان بهتر این است که از یکی از این رنگ ها استفاده کنید. زیرا انتخاب تنها یک رنگ مهار بیشتری در اختیار شما پیمان میدهد الی بتوانید لغایت بتوانید لوگوتان را آنطور که می خواهید در چشم ملت جلوه کند، و می توانید آن رنگ را به عنوان شناسه آن اسم تجاری قرار دهید. پس رنگ نقشی مهم در به خاطر پایدار گذاشتن برند در ذهن بیننده دارد.

یک تفسیر شخصی از رنگ به عواملی همانند سن، ملیت، حرفه، علاقه، و نخستینگی های شخصی پیوستگی دارد. زمان مواجهه با یک فرآورده جدید، رنگ و ظواهر بصری (93%) سایر عوامل مشابه بافت (6%) و صدا و بو (1%) در ذهن مصرف کننده باقی می ماند. 85% از خریداران می گویند که رنگ  از انگیزه ها اصلی آن ها برای گزینش و خرید میباشد. سایر تحقیقات نشان دیتا است که رنگ شناسایی یک برند را بیشتر از 80% بالا می برد.

هر کدام از رنگ ها چه معنایی دارند؟ 

رنگ زرد : دوست داشتنی قابل دسترس و آفتابی. زرد احساس خوشبختی می آورد و نام تجاری شما یک انرژی ارزان و قدرتمند را به ارمغان می آورد. هیچ کس زرد را کنار نمی گذارد!

رنگ قرمز : علامت جهانی هیجان، شور و خشم است. نام تجاری قرمز شما ، مثل بمب صدا می کند، بازیگوش، جوان و مدرن است؟ به قرمز فکر کنید یا اگر به نظرتان نیازمند رنگی بالغ تر، کلاسیک تر؟ یا جدی تر هستید؟ قرمز ممکن است برای برند شما مناسب نباشد.

رنگ آبی : آبی، پادشاه کلاسیک رنگها، بیش از نیمی از آرم ها را تشکیل می دهد. همانطور که نماد اعتماد و بلوغ است، آبی خالص، این اطمینان را به شما خواهد داد که جدی گرفته خواهید شد.

رنگ نارنجی : رنگی نیروبخش و بازیگوشی است. نارنجی شوید تا از جمعیت بیرون کشیده شوید. با اینکه این رنگ کمتر از قرمز استفاده می شود، اما همچنان یک پانچ پر انرژی دارد.

رنگ سبز : سبز با نهایت تطبیق پذیری، با بسیاری از ویژگی های هویتی برند ها، ارتباطی ندارد، اما دارای تداعی فرهنگی قوی است. آیا کار شما در حیطه ی امور مالی است؟ یا باغبانی؟ روی سبز حساب کنید.

رنگ بنفش : بنفش رنگ لوکس رنگین کمان است. رنگ آمیزی با بنفش باعث می شود همزمان پیشرو با روش های علمی و عاقلانه به نظر برسید. این رنگ اشاره ای به زنانه بودن نیز دارد.

رنگ صورتی : قرار نیست صورتی رنگی کاملا “دخترانه” باشد. بلکه دامنه ی کاربردش بیشتر از اینها است. از دستمال سفال به رنگ نارنجی نئون، گرفته تا برای ایجاد ظاهری مدرن، جوان و لوکس، صورتی را انتخاب کنید.

رنگ قهوه ای: چه کارهایی از رنگ قهوه ای بر می آید؟ قهوه ای باعث می شود برند شما زمخت، مردانه و جدی به نظر آید. از توانایی های قهوه ای آن طور که باید و شاید استفاده نشده است. بنابراین شما در رقابت برجسته خواهید شد.

رنگ سیاه : به رنگ سیاه، نگاه مجددی داشته باشید. آیا می خواهید ماهر ، مدرن و لوکس به نظر برسید؟ وقت این رسیده است که از سیاه استفاده کنید. می خواهید به صرفه و ارزان به نظر آیید؟ ترجیحا دور از رنگ های تیره بمانید.

رنگ سفید : سفید به معنی عدم وجود رنگ است. سفید جوان و مقرون به صرفه است، و تقریبا می تواند برای هر برندی بکار گرفته شود. از آنجایی که سفید رنگی خنثی است، آن را به عنوان رنگی تاکیدی و ثانویه در نظر بگیرید.

رنگ خاکستری : کاملا تیره نیست، کاملا روشن نیست. خاکستری در میانه ی کمال، کلاسیک و جدی است. برای اضافه کردن رمز و راز، تیره تر شوید برای دسترسی بیشتر به سمت رنگ های روشن حرکت کنید.

شما مجبور نیستید فقط یک رنگ را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که شما محدود به یک رنگ نیستید. اگر شما تصمیم بگیرید بر تنوع کار یا محصولاتتان تاکید کنید، بهره گیری از چند رنگ، راهی عالی برای نشان دادن این تنوع است. به همین شکل، انتخاب دو یا سه رنگ خاص می تواند منحصر به فرد بودن شرکت شما را برجسته کند.

در ادامه به بررسی دلیل اصلی استفاده برندهای مطرح دنیا از رنگ‌ میپردازیم:

مک دونالد

مک دونالد از رنگ قرمز در لوگوی خود استفاده کرده است. مدیران این برند، دلیل این امر را انرژی بخش بودن رنگ قرمز و البته تصویر شاخص و متمایزی که با استفاده از این رنگ از برند آن‌ها ارائه می‌شود عنوان کرده‌اند. حتی گفته می‌شود این رنگ، احساس گرسنگی را در بیننده القا می‌کند و از همین رو برندهای فست فود علاقه خاصی به استفاده از این رنگ در لوگوی خود دارند.

رنگ قرمز اغلب به عنوان سیگنالی برای فروش هر چه بیشتر محصول به مشتری استفاده می‌شود. از همین رو بسیاری از برندها از آن در قالب ترکیب با رنگ سفید یا زرد استفاده می‌کنند تا علاوه بر انتقال خصوصیات رنگ قرمز، این احتمال را که برند یادشده قصد دارد از روش‌هایی غیرعادلانه فروش خود را افزایش دهد برطرف کنند.

691.........

نوکیا

رنگ آبی معمولا رنگ ارجح برای استفاده در لوگوی شرکت‌های مخابراتی است زیرا این رنگ در این صنعت، شفافیت عملکرد و البته احساس امنیت را تداعی می‌کند. لوگوی فعلی نوکیا از زمانی که این برند فعالیت در بازار تولید تجهیزات مخابراتی را آغاز کرده به‌کار گرفته شده است.

Nokia Logo1

تویوتا

ترکیب‌های متفاوت رنگ نقره‌ای که معمولا در صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند نمایشی از کیفیت و البته مهارت و استادی در تولید این محصولات پرطرفدار به حساب می‌آیند. بد نیست بدانید چیزی حدود سه سال زمان نیاز بود تا لوگوی شرکت تویوتا طراحی شود. این طراحی به نحوی انجام شده تا از نمای روبرو و حتی در آینه خودروی جلویی هم لوگوی تویوتا به چشم بیاید. دو دایره‌ی داخلی لوگو نشان‌دهنده‌ی رابطه بین مشتری و برند بوده و زندگی آن‌ها را در دنیایی بزرگ‌تر (که با دایره بزرگ‌تر در دور آن‌ها مشخص شده) نمایش می‌دهد.

1475071083 la couleur du logo toyota

هرمس

رنگ نارنجی حس برون‌گرایی و اعتماد به نفس را تلقین می‌کند. با این تفاسیر، هرمس به عنوان دومین برند با ارزش حوزه‌ی تولید محصولات لوکس، انتخاب مناسبی داشته است. بنابر گزارش‌های موجود، رنگ نارنجی در ابتدای امر به علت محدودیت‌های زمانی انتخاب شده بود زیرا این رنگ، تنها رنگی بوده که مقوای آن در زمان جنگ جهانی دوم در کارخانه هرمس در دسترس قرار گرفته بود.

Hermes Logo 1 850x491

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.