0
(0)

تاریخچه شروع موشن گرافیک

تاریخچه موشن گرافیک مربوط به اوایل سال ۱۸۰۰ است. در این سال اولین تجهیزات انیمیشن مانند کتاب‌های فیلیپ برای تولید حرکت از طریق طراحی‌های متوالی ایجاد شدند، اما انیمیشن واقعاً تا شروع فیلم‌برداری از بین نرفت. اولین اعتبار شروع موشن گرافی و انیمیشن را نمی‌توان به هیچ‌یک از افراد به‌طور خاص نسبت داد؛ زیرا که انواع مختلفی از پروژه‌های انیمیشن در همان زمان در حال تولید هستند. مارسل دوشامپ، «والترروتمن و» آثار فرناندلگر همه تجربه‌های بزرگی در ترکیب تکنیک‌ها و رسانه‌ها برای فیلم‌های موشن نشان می‌دهند. اگرچه هیچ حرکت سازنده‌ای در گرافیک حرکتی وجود ندارد، افراد زیادی وجود داشتند که پیشگامان این میدان بودند، مانند Saul Bass، پابلو فرو و جان وی تنی.

جان وی تنی یکی از پدران تاریخچه موشن گرافیک و انیمیشن کامپیوتر است. در سال ۱۹۶۰، او یکی از اولین کسانی بود که از عبارت «گرافیک حرکتی» استفاده کرد، زمانی که شرکت گرافیک متحرک را تأسیس کرد تا از طریق اختراع کامپیوتری آنالوگ خود، تصاویر متحرک رادیوی و تلویزیونی را ایجاد کند. یکی از معروف‌ترین آثار او، دنباله پویانمایی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۸ بود. این کار گرافیک چرخشی را از کوچک به بزرگ نشان می‌داد.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای تصاویری همچون وکتورها و تصاویری که عموما با برنامه های گرافیکی همچون فتوشاپ و … ساخته میشوند، تشکیل شده است.موشن گرافیک ها اصولا به همراه صدا توسط برنامه هایی مالتی مدیا همچون ادوب افترافکت ساخته میشوند.john withney اولین کسی بود که کلمه موشن گرافیک را وارد فرهنگ و لغات مربوط به دنیای مالتی مدیا کرد.

موشن گرافیک را میتوان اینگونه تعریف کرد:دانش ادغام تصاویر و حرکت آنها به همراه صدا که در ساخت تیزر تبلیغاتی،انیمیشن های دوبعدی،برنامه های آموزشی و…کاربرد دارد و عدم نیاز به دوربین و نور و فیلمبرداری و عدم نیاز به بازیگرو استفاده از رنگ های جذاب، تصاویر گرافیکی متنوع و خلق افکت هایی با جذب مخاطب همگی دلایلی هستند که موشن گرافیک امروزه جزو پرطرفدارترین روشها به ویژه برای تبلیغات مورد استفاده است و در رسانه‌های امروزی به جائی رسیده است که امروزه با برخورداری از حرکت تصاویر ثابت نقشه بیتی و برداری و اضافه کردن Sound Effects به آن‌ها می‌توان آثار بدیعی را خلق کرد که در نوع خود بی‌نظیرند و در نهایت منجر به تولید تبلیغات کوتاه تلویزیونی و اینترنتی می‌شوند. توجه داشته باشیم که این گونه محصولات از نظر زمان پخش معمولا در حدود ۱۰ ثانیه می باشند.

stotybotding 5

در مثالی ساده‌تر اینگونه بیان کنم که در گرافیک متحرک ابتدا باید یک طرح گرافیکی کامل را بصورت پایا (Still Image) در نرم افزارهای طراحی مانند Illustrator یا Photoshop در لایه های مجزا طراحی کرده و سپس آنها را با همان پسوند یا Format اصلی خودشان (*.Ai یا *.Psd)  ذخیره یا save کرده و سپس آنرا مستقیما وارد نرم افزارهایی چون After Effects یا Apple Motion  میکنیم تا بتوانیم انها را در TimeLine خروجی نهائی انیمیشن Render کنیم.

در حالی که موشن گرافیک باید ویژگی روایتگری داشته باشد یعنی اینکه ممکن هست الزاما شما داستانی را نداشته باشید اما در نهایت یک پیامی توسط گرافیک ها وحرکت های مختلف به بیننده انتقال میدهید.البته در برخی نوشته ها مرز بین موشن گرافیک و انیمیشن رو مبهم ذکر کردند و از کلمه Blury برای آن استفاده کرده اند و شاید بتوان گفت شباهت های بسیار زیادی هم به هم دارند اما موشن گرافیک هنری است که میتوان گفت همه هنرها را شامل میشود.

نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک

rgb designer slider animation1 1024x576

  • Adobe After Effects
  • Apple Quartz Composer
  • Autodesk Combustion
  • Various VJ Programs
  • Max/MSPSmith Micro Software Anime Studio
  • Adobe Flash
  • Apple Quartz Composer

کاربرد های موشن گرافیک

تیزر های موشن گرافیک معمولا دو خصوصیت عده دارند:
  1. از طریق عناصر بصری گرافیکی تاثیر فوری و جلب توجه کننده ای روی مخاطب می گذارند.
  2. همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.

این دو خصوصیت موجب می شود که هم در فیلم هایی که با هدف برندیگ تولید می شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلم هایی که به تشریح یک فرآیند می پردازند و مخصوصا فیلم های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند.

تاثیر گذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و… در کنار موسیقی و افکت صدا می تواند برند مورد نظر را در حافظه مخاطب حک کند و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخود آگاه ذهن بینند ببرد. هویت سازی لوگو و برند در تقریبا تمامی شبکه های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن ها، وله ها، تیتراژ، openerها، اعلام برنامه ها و میان برنامه های موشن گرافیک انجام میشود.

از سوی دیگر موجز بودن و سادگی مینیمالیستی موشن گرافیک و استفاده از نماد ها کمک می کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار مفید باشد. به عنوان مثال تشریح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است اجرا شود اما مردم از ساز و کار آن اطلاعی ندارند با این روش بسیار مناسب است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه عنصر داستان و درام در موشن گرافیک نسبتا کمرنگتر از دیگر تکنیک های فیلم سازی است می توان گفت که عمق و ماندگاری اثر تبلیغات و محتوای این آثار کمتر از تکنیک های دیگری چون انیمیشن های داستانی است. شاید بتوان گفت تاثیری سریع و قوی اما با ماندگاری قدری محدود تر.

stotybotding 3

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

  • انیمیشن بیشتر جنبه داستانی دارد و غالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می کند اما موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت محتوای خود را ارائه می دهد. گرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت ، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما روایت داستانی معمولا در انیمیشن غالب است.
  • انیمیشن بیشتر شخصیت محور است اما موشن گرافیک غالبا تصویر محور.
  • انیمیشن غالبه به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می پردازد. از این رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ است و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما.
  • غالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالب هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و … اما غالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و… نزدیک است.

آثار انیمیشن بیشتربا تکنیک تدوین تداومی تدوین می شوند  که برای روایت داستانی معمول تر است. اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر تداومی و غیر خطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه می کند تا روایتی دارای توالی رویداد ها.

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

1 اظهار نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.