0
(0)

تایپوگرافی هنر چیدمان تایپ ، برای رسیدن به یک زبان تصویری است .در مورد معنی و مفهوم تایپوگرافی می توان اینطور برداشت کرد که: تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می کوشد با تغییر عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شکل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به هستی آورد .

آنچه مسلم است نشانه های نوشتاری به دو گروه تقسیم می گردد که لوگوتایپ و مونوگرام را شامل می شوند برای درک بهتر تعریف اساتید و طراحان گرافیک را از لوگوتایپ خدمتتان ارائه می دهیم:

مرتضی ممیز:نشانه نوشته ای،نشانه ایی است که به جای تصویر،صرفا در طراحی آن از حروف و جمله استفاده شده است.

عبدالرضا چاریی:در بین عوام به هر نوع نوشته چه برای عنوان مجله یا روزنامه که معرف یک سازمان با معرف اشخاص حقیقی باشد logo گفته می شوددر حالی که دامنه فعالیت ها برای سازمان،افراد و رسانه ها متفاوت است.

مسعود نجابتی:نشانه جلوه بصری مختصر،مفید و قشرده یک مفهوم و هویت بخض آن است و این جلودار نشانه های نوشتاری به یازی تصاویری موسوم به القبا که بنابر قراردادی از پیش تعیین شده،خوانده هم می شوند ایجاد می گردد.

در کل باید گفت تایپوگرافی در طیف گسترده ای از امور هنری ، مثل ساخت تیتراژ فیلم ، طراحی گرافیک ، طراحی کتاب های کمیک ، طراحی مالتی مدیا و… استعمال دارد .و اینکه تایپوگرافی با خوشنویسی و دست نویس تفاوت دارد ، هر چند طراح تایپ می تواند از خط و دست نویس نیز برای تایپوگرافی سهم ببرد .

مثال های زیر نمونه هایی از لوگوتایپ هستند:

  • با استفاده از ترکیب بندی حروف و اعداد
  • با استفاده از بزرگنمایی حرف اول نام واحد
  • با استفاده از نام اختصاری یک سازمان یا موسسه
  • با استفاده از بازنمایی نام کامل سازمان یا موسسه

یک لوگو تایپ باید عملکرد شرکت را به خوبی نمایش دهد و شناخته شده باشد.
لوگوتایپ ها دو گونه اند: یا نام موسسه را نمایش می دهند و یا از حروف و اعداد استفاده می کنند. استفاده از حروف، باعث سهولت تطابق با زمینه های فرهنگی گوناگون میشود ولی برای اینکه به عنوان یک علامت خاص تاثیرگذار باشند،بستگی به  قابلیت به یاد سپردن آن دارد.

تایپوگرافی در محافل گرافیکی ایران

ایران پیشینه ای نیرومند و قدیمی در مقوله شغل با خط دارد . هنرمندان ایرانی در طی صد ها سال تاریخ خوشنویسی پرتو دیتا اند که خط را می شناسند و می دانند که چطور باید آن را زبیا و خوش به کار بگیرند . برخوردی که ما با تایپوگرافی در ایران داریم ، نمی تواند تابع برخوردی باشد که در غرب با زمینه خط دارند .بنابراین تحرک های بومی در مقوله تایپوگرافی در ایران پدید آمده و شکل گرفتند .

کمتر کسی را می توان یافت که در حیطه طراحی گرافیک مشغول به شغل باشد و از تاثیر تایپوگرافی در رفتار و نزاکت طراحی در ایران بی خبر باشد . رابطه تایپ و تصویر در ده سال تازه همواره جز بحث های مهم بوده است .

تایپوگرافی قدرتمندتر از کلمه صحبت می‌کند

طراحان باسلیقه لوگو ، عاشق استفاده از تایپوگرافی هستند؛برای کشف تعامل رابطه بین شکل تایپ و آنچه واقعا نوشته است ، در انتقال یک پیام موثر ، باید بین جنبه‌های لفظی و بصری تعادلی برقرار شود.

هر چند که گاهی اوقات، طراحان جنبه‌های بصری تایپ را در سطح خیلی وسیع‌تری نسبت به جنبه‌های لفظی آن کشف می‌کنند. در این موارد، زبان تصویر همه‌ی حرف‌ها را می‌زند. این مقاله راجع به زمانی است که المان‌های بصری تایپوگرافی قدرتمندتر از لغات گفتگو می‌کنند. کال سوان (Cal Swan)، نویسنده “زبان و تایپوگرافی”، این نکته را به نکویی روشن می‌کند زمانی که می‌گوید: “این دو محور مشخص در عمل، به هم می‌پیوندند چراکه بستگی قدرتمندی بین مفهوم لغات به عنوان یک پیام و انتقال آنها از راه شکل دیداری وجود دارد.”

یکی از بسته شکلات‌های محبوب در دنیا کیت کت می باشد. نوع تایپ و تناسب شکل حروف و مطمئنا رنگ آن، شکل و زاویه، تمامی بی درنگ ارتباط ملموسی با برند کیت کت استوار می‌کنند- تا حدی که شما پیش از اینکه نوشته را بخوانید و پیام راستین آن را دریافت کنید، ممکن است ناخودآگاه نام کیت کت را ببینید. آشنایی شما با برند، مایه یک اخذ فوری می‌شود، و تغییر تحسن براگیز پیام ممکن است مایه نگاه دومی در شما بشود.

احساسات و عکس‌العمل‌ها

زبان تصویری زمانی به کار می‌آید که طراحی از طریق تایپ نه تنها احساسات، بلکه پاسخ‌های فیزیکی را هم درگیر میکند. نمونه‌هایی که در پیوسته می‌آیند، تصویرسازی‌های ساده‌ و در همان سان متنوع و برانگیز و به شدت مهار گر هستند که از راه تغییرات زبان بصری یک پیام، حاصل می‌شوند، و این درحالی است که همچنان ارائه کننده‌ی همان زبان لفظی واحد هستند.

بیشترین بازدهی از زبان تصویری

زبان لفظی، معمولا برای الهام بخشیدن و شکل دادن به طراحی و تایپوگرافی و به منظور انتقال یک پیام، با منظور ایجاد بیشترین عکس‌العمل به پیشه می‌رود. با ترکیبی دقیق از طراحی و معنا می‌توان به نتیجه‌ای به یاد ماندنی دست پیدا کرد. طراح‌های ذیل نمونه‌هایی عالی هستند از تأثیراتی که می‌توان با بهره بردن از زبان لفظی، یک تلقی بصری ویژه را برپایی کرد.

قدرت تایپوگرافی را نمی‌توان حداقلی در نظر گرفت

همه‌ی صحبت ها نشان دهند این است که تایپوگرافی در مشارکت با زبان لفظی می‌توانند معانی را خلق کنند، نیرو ببخشند و دگرگون کنند. با هستی ارزش ابدیت زیبایی شناسی، اهمیت تایپ و تأثیری که بر معنی می‌گذارد را نباید نادیده انگاشت.

در واقع وظیفه ی طراح گرافیک در ایجاد یک لحن ویژه که به پیام نوشته شده معنی می‌بخشد، امری است که مدام باره بحث پیمان می‌گیرد. خیلی از طراحان گرافیک و آکادمی‌ها می‌گویند که مسؤولیت طراح این است که به کارها چاشنی بدهد و از این روش نه فقط معنی را قوت می‌بخشد، بلکه پیام را لذت تقسیم و به یاد ماندنی می‌کند و تشویق به خواندن آن می‌نماید.

yV5yJ4Oxj logo 46 kit kat 20120316 1765368954 d2 c55eaf5e 4027 458b bdb0 0db049d484db 16 6 1326 th3

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.