0
(0)

Motion Graphic یا علم تلفیق حرکت و صوت در رسانه های امروزی به جائی رسیده که امروزه با برخورداری از حرکت تصاویر ثابت نقشه بیتی و برداری و Sound Effects به آن ها می توان آثار بدیعی را خلق کرد که بی نظیرند و در نهایت منجر به تولید تبلیغات کوتاه تلویزیونی و اینترنتی می شوند.که پس از بررسی ها احتمال میرود اولین بار این اصطلاح توسط انیماتور معروف John withney   که نام کمپانی خود را در سال ۱۹۶۰   Motiongraphics.Inc   نهاد بوجود آمده.در حالی که موشن گرافیک باید ویژگی روایتگری داشته باشد یعنی اینکه ممکن هست الزاما شما داستانی را نداشته باشید، اما در نهایت یک پیامی توسط گرافیک ها وحرکت های مختلف به بیننده انتقال میدهید که این گونه محصولات از نظر زمان معمولا در حدود ۱۰ ثانیه باشند.

البته در برخی نوشته ها مرز بین موشن گرافیک و انیمیشن رو مبهم ذکر کردند و از کلمه Blury برای آن استفاده کرده اند و شاید بتوان گفت شباهت های بسیار زیادی هم به هم دارند،اما موشن گرافیک هنری است که میتوان گفت همه هنرها را شامل میشود.

موشن گرافیک معمولاً در رسانه های الکترونیک دیجیتال thaumatrope  تجلی می یابد ولی در رسانه های دستی هم چون  phenakistoscope, stroboscope, zoetrope, praxinoscope, flip book هم می تواند ایجاد شود.

اگر چه این فرم هنری برای چندین دهه بی‌اهمیت شده بود ولی در سال‌های اخیر در زمینه مهارت‌های تکنیکی، جهش‌های کمیتی بسیاری داشته است و اخیراً با توجه به اینکه امروزه رسانه‌ها نقش بسیار بزرگ و با اهمیتی در زندگی پیدا کرده‌اند، موشن گرافیک جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و به عنوان ابزاری مناسب برای انتقال محتوا در دنیای بصری امروز شناخته می‌شود.

به طور معمول زمان آماده‌سازی یک موشن گرافیک باکیفیت به نسبت پایین‌تر از سایر سبک‌های ویدئویی است، همین‌طور قیمت تولید موشن گرافیک به نسبت پایین‌تر از سایر روش‌هاست.

در ابتدا از موشن گرافیک برای متحرک سازی آرم و لوگوی شبکه‌های تلویزیونی، کمپانی‌های سینمایی و برخی دیگر از شرکت‌ها و یا رویدادها استفاده می‌شد. اما کم‌کم دامنه استفاده از گرافیک متحرک گسترش پیدا کرد و برخی از تکنیک‌های سینمای و فیلم سازی، همچون صداگذاری حرفه‌ای و مانند آن نیز به آن وارد شد. آنگونه که امروزه موشن گرافیک نقش ویژه‌ای در تبلیغات و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و فیلم‌سازی یافته است.

Motion Graphic که در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین رشته های هنر دیجیتال میباشد علم استانداردی است که بصورت حرفه ای در بر گیرنده نرم افزارهای زیر است:

۱- Adobe After Effects

2- Adobe Premier

3- Autodesk Combustion

4- Autodesk Maya or 3DS Max

5- Apple Motion 3

6- Final Cut pro

7- Avid Xpress

این ها نرم افزارهای استاندارد شغل گرافیک متحرک یا Motion Graphic می باشند.

در مثالی ساده تر اینگونه بیان کنم که در گرافیک متحرک ابتدا باید یک طرح گرافیکی کامل را بصورت پایا (Still Image) در نرم افزارهای طراحی مانند Illustrator یا Photoshop در لایه های مجزا طراحی کرده و سپس آنها را با همان پسوند یا Format اصلی خودشان (*.Ai یا *.Psd)  ذخیره یا save کرده و سپس آنرا مستقیما وارد نرم افزارهائی چون After Effects یا Apple Motion  میکنیم تا بتوانیم انها را در TimeLine خروجی نهائی انیمیشن Render کنیم.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.